torsdag 24. januar 2008

Klarer skolen å integrere IKT i opplæringa?

ITU viser frem forskning opp mot basisferdigheten IKT i opplæringa, ITU monitor 2007 viser at lærerene og skolen ikke klarer å integrere IKT i opplæringa. Lærerne og skolen har ikke den kompetansen som skal til for å nyttiggjøre oss digitale verktøy for å bedre elevenes læring, i tillegg har skolen fått en "ny" type elever å forholde seg til nemlig: Generasjon M (The Millenials (de under 30, og der er dessverre ikke jeg)

Dette er de elevene som aldri har vært uten mobiltelefon, pc, tvspill etc.

Denne generasjon elever har fra fødselen av blitt tilvendt en egenskap som gjør at de kan gjøre flere ting på en gang/jobbe med forskjellige ting samtidig. Marc Prenskys "Twitch Speed” kaller dette for "Parallel Processing vs. Linear Processing". Professor Wim Veen

Dette er bildet som danner seg i den omfattende kartleggingen av alle de prosessene som skal bidra til en digitalt kompetent skole. ITU Monitor 2007 viser at satsing på PC-dekning i skolen ikke er nok. – Det er lærernes kompetanse og arbeidsmønster, samt usystematisk skoleledelse som er flaskehalsen i norsk skole, ikke mangel på maskiner og utstyr.

Vi som lærere har blitt stadig bedre til å bruk IKT-verktøy i administrasjon og planlegging av undervisningen, men vi evner ikke å integrere bruk av IKT i den pedagogiske hverdagen, sier Søby.

Skolen har fått en "ny" type elever å forholde seg til nemlig: Generasjon M (The Millenials (de under 30, og der er dessverre ikke jeg)

Dette er de elevene som aldri har vært uten mobiltelefon, pc, tvspill etc.

Denne generasjon elever har fra fødselen av blitt tilvendt en egenskap som gjør at de kan gjøre flere ting på en gang/jobbe med forskjellige ting samtidig. Marc Prenskys "Twitch Speed” kaller dette for "Parallel Processing vs. Linear Processing".

Professor Wim Veen ved Delft universitetet i Nederland deler mange av disse tankene, han kaller dagens elever for ”The Homo Zappiens”, noe som også er tittelen på boka hans. Wim Veen beskriver skolen som analog og "Homo Zappiens" som digital. Wim Veen mener at lærebøkene vil forsvinne i nær fremtid.

Er det slik at lærere og ledelse ved den enkelte skole har myndighet til å overprøve de nye læreplanene og basisferdigheten i IKT, kan vi stikke hodet i et hull i bakken og vente på at ikt skal gå over?????

Ser at dette er et tema som har vært berørt både av Jeanette Tranberg, Jørn Hoelstad Pettersen, Albertine Aaberge, (kilde: ITU, Trond Smistads MAYP blogg, Runar Oudemayers MAYP blogg og Jan-Arve Overlands blogg) ITU viser frem forskning opp mot basisferdigheten IKT i opplæringa her.

Ingen kommentarer: