torsdag 24. januar 2008

Oppgaver om lesing

Lesing og digital kompetanse
Grunnleggende ferdigheter er ett av de områdene som blir sterkt fokusert i Kunnskapsløftet. Dette er ment å være noen hovedområder som går igjen i alle fag, og som skal være integrert i kompetansemålene for alle fag i skolen. De grunnleggende ferdighetene skal være med på å utvikle fagkompetansen i de ulike fagene, og samtidig er de grunnleggende ferdighetene en del av fagkompetansen.
Kilde: Wikipedia

Lesing og digital kompetanse er to av de i alt fem grunnleggende ferdighetene i kunnskapsløftet. Disse fem ferdighetene skal gå igjen i alle fag.

Jeg mener at Lesing og digitale ferdigheter går sammen som hånd i hanske. For å kunne navigere seg rundt på nettet er det viktig å kunne lese. Med kunnskapsløftet fikk norske lærere en stor utfordring ved å skulle inkludere digital kompetanse i alle fag, noe vi etter min mening absolutt ikke klarer godt nok.

Oppgavens ordlyd var: Skriv om lesing og digital kompetanse. Jeg har lest fagstoffet og internett artiklene som var lagt ut i forbindelse med samling 2, dette gjennomsyrer denne oppgaven.

Ut fra oppgavens ordlyd, innholdet i fagstoffet og ikke minst artiklene på nett, forstår jeg det slik at det er rom for egen tolkning.
Jeg velger, slik jeg ser det, å bruke stoffet på en ”innovativ” og ”nyskapende” måte i sammenhengen ”lesing og digitale kompetanse” som grunnleggende ferdigheter i yrkesfag. Slik jeg oppfatter digital kompetanse handler det ikke lenger om: ”Å lære om ikt, det handler om å lære med ikt”

Jeg er også av den oppfattning at det er opp til læreren og legge til rette for å skape elevens nysgjerrighet i form av gode pedagogiske lenker.

Ingen kommentarer: